Procesul de digitalizare a afacerilor prinde tot mai mult avânt la noi în țară. Digitalizarea devine o necesitate în afaceri din cauza vitezei cu care lumea se dezvoltă. Angajații evoluează, job-urile se transformă, iar afacerile se automatizează tot mai mult. Munca mintală câștigă teren în fața muncii fizice, rolul angajaților devenind cel de a gândi procese, de a introduce date și de a verifica sisteme și roboți. Aceasta este noua realitate.
Ce este digitalizarea?
Digitalizarea este un proces și este diferit pentru fiecare firmă în parte. Poate fi diferit chiar și pentru firme care au exact același domeniu de activitate. De aceea este greu să găsești o definiție exactă pentru ce înseamnă digitalizare.
Digitalizarea este procesul prin care introducem tehnologia digitală în anumite procese din business. Prin acest proces rezultă schimbări majore în organizarea afacerii și în modul de operare a acesteia. Mai mult de atât, digitalizarea reprezintă o schimbare de mentalitate într-un business sau într-o organizație. Digitalizarea este unul dintre pașii importanți în crearea unui business cât mai automatizat.
Exemplu de digitalizare
Timpul oamenilor devine tot mai important și tot mai scump, de aceea, devine neprofitabil să ai oameni care să facă anumite lucruri care pot fi automatizate. Dacă ai o firmă în domeniul comerțului și faci aproximativ 100 de facturi pe zi pentru clienți, toate de mână, probabil ai un om care doar asta trebuie să facă toată ziua. E un chin și pentru tine și pentru el. În schimb, poți achizitiona un soft cu care să faci facturile și să salvezi toate datele. Astfel, economisești cel puțin jumătate din timpul peirdut cu facturile scrise de mână. Acesta este cel mai simplu exemplu de digitalizare în business. Acest model de digitalizare se poate extinde și mai departe. Mai departe poți salva partenerii, produsele și prețurile acestora. Totul se face extrem de simplu, din cateva clickuri!
Procesul de digitizare
Digitizarea și digitalizarea sunt diferite. Deseori, din cauza denumirii asemanatoare, aceste doua procese sunt des incurcate si confundate. Haide să vedem ce înseamnă digitizarea și cum se realizează.
Digitizarea e procesul de transformare a datelor analogice în date digitale. Ce înseamnă date analogice? Simplu, date non-digitale. De exemplu: Faci o comandă online și primești o factură fizică cu detaliile comenzii. E o bătaie de cap, trebuie să trimiți factura la contabilitate, să ai grijă să nu o pierzi, etc. Dacă primești o factură digitală tot ce trebuie să faci este să dai forward cu factura către contabilul tău. Digitizarea este acel proces care transformă datele analogice în date digitale.
După ce ai digitizat afacerea poți începe să te pregătești de digitalizare. Digitalizarea funcționează cu ajutorul datelor digitale. Dacă faci comerț și ai un catalog cu produse, trebuie mai întâi să digitizezi acel calendar. După ce ai toate articolele în format digital te poți ocupa de digitalizare.
Ce beneficii aduce procesul de digitalizare?
Am putea vorbi ore întregi despre beneficiile digitalizării insa, pe unul dintre beneficiile principale este enconomia de timp si resurse.
Necesită un efort inițial, dar apoi aduce rezultate mai bune într-un timp mai scurt consumând resurse mai puține si aducandu-va castiguri financiare. Digitalizarea este modul ideal de a scala în afaceri.
Ce procese puteti automatiza în afacerea pe care o conduceti?
Aceste procese diferă în funcție de domeniul de lucru și cultura organizațională a afacerii. O să va prezentam mai multe exemple în continuare ca să înțelegi mai bine ce automatizări puteti face si ce procese puteti digitaliza.
- Facturarea
Dacă încă scrii facturi de mână atunci trebuie să începi cu procesul de facturare. Dacă faci facturile în Word, sau Excel, atunci trebuie să începi automatizarea facturării. O factură ar trebui să fie gata în câteva secunde. În loc să scrii de la zero toate datele (fie de mână, fie pe tastatură), poți folosi un soft de facturare care să salveze datele partenerilor tăi, dar și a produselor tale și să le selectezi automat.
Dacă ai un număr mai mare de facturi ai putea să te orientezi spre facturarea automată. De exemplu, dacă ai un magazin online și ai câteva sute de comenzi, facturarea ar putea dura o veșnicie.
Mereu ai clienți noi și chiar dacă petreci 30 de secunde la o factură, vei pierde foarte mult timp la un nivel mare de documente. În schimb, cu facturarea automată tu nu mai trebuie să faci nimic. Clientul face comanda, facturistul automat preia datele din comandă și le trece pe factură. Factura se generează automat și se trimite prin e-mail la client. Un astfel de soft este util pentru toți antreprenorii care au un număr mediu sau mare de comenzi pe lună.
- Gestionarea lead-urilor și a oportunităților
Ai pățit vreodată să uiți de o întâlnire, de un eveniment sau de o ofertă? Astfel de cazuri sunt întâlnite foarte des în lumea antreprenorilor. Din păcate, o mică greșeală de genul te poate costa o colaborare sau chiar mai multe. Angajații pot greși și ei. Câte lead-uri se pierd pe an deoarece angajații uită să revină, sau nu ajung la întâlniri sau uită complet de un posibil client.
Uitatul e natural și sănătos, dar nu și în afaceri. De aceea, pentru firmele care lucrează cu agenți de vânzări sau cu oameni de marketing, recomand achiziționarea unui CRM.
CRM – Customer Relationship Manager este un soft de gestionare a relațiilor cu clienții, sau cu potențialii clienți. Aici poți introduce lead-uri noi, oportunități noi, acțiuni noi, poți să setezi parteneri și să atribui sarcini echipei tale, poți să vezi rezultatele fiecărui agent de vânzări, poți să creezi campanii de marketing și multe, multe altele.
Cu un astfel de tool vei știi mereu ce se întâmplă în compania ta, ce lead-uri există, unde se pierd cele mai multe lead-uri și ce trebuie îmbunătățit. Agenții de vânzări vor putea organiza direct evenimente/webinarii/prezentări cu potențialii clienți și vor putea seta remindere. Va exista mereu o situație a fiecărui lead din platformă.
- Salarizarea
Când ai 5 angajați, salarizarea se face rapid și ușor. Dar când ai 20? 50? 100? sau chiar mai multi, nu mai este atât de ușor. Unii angajați au fost în concediu, unii și-au luat concediu medical, unii au avut zile libere neplătite. De aceea, un sistem de pontaj + un soft de salarizare îți poate face viața mult mai ușoară. Declarația 112 generată automat, împărțirea zilelor libere, avansurilor, salariilor, defalcarea salariilor și multe altele. Fără bătăi de cap, fără oameni cu experiență în domeniu. Pentru firmele mari, digitalizarea și automatizarea salarizării schimba total un business.
- Comerțul
Comerțul se poate digitaliza în mai multe moduri. Ideal ar fi să îți identifici workflow-ul și după să iei fiecare proces în parte și să-l digitalizezi. Poți începe cu comenzile și cu ofertele. O bază de date cu articole și cu partenerii, un template de ofertă și de comandă, iar apoi totul se va face dintr-un dropdown. Câteva minute pentru a crea o comandă sau o ofertă. Când onorezi o comandă parțial sau complet, sistemul îți va scădea automat din stoc produsele respective. Comanda se închide cu o factură. Oferta se poate transforma într-o comandă. Dacă după onorarea unei comenzi, stocul se apropie de 0 sau de o valoare minimă presetată de tine în baza analizei de vânzări medii/zilnice pe perioada echivalentă, pe care sistemul ți-o furnizează, poți seta o comandă automată la furnizor ca să nu pierzi vânzări (deoarece la stoc 0 – tu vei mai avea câteva zile de aprovizionare – lead time – necesare reîntregirii stocului). Automatizarea se poate dezvolta până cuprinde tot fluxul.
Dacă ai un magazin online, poți automatiza plățile, comenzile, facturarea, etc. Mai mult timp liber înseamnă vânzări mai multe. Dacă salvezi o oră pe zi pentru fiecare om din echipa ta, fiecare persoană va avea în jur de 240 de ore extra pe an pentru a se concentra pe altă parte a afacerii sau pe dezvoltarea afacerii.
Costurile digitalizării
Costurile digitalizării pot deveni destul de mari, în funcție de domeniul în care activezi. De exemplu, un magazin online optimizat și bine pus la punct poate costa între 2000 și 30 de mii de dolari. Desigur, dacă vrei un magazin asemănător cu cel Emag(care este mult mai mult decât un simplu magazin) atunci costurile au multe, multe zerouri. Înainte de a te speria, digitalizarea unei afaceri costă între 3 și 7% din cifra de afaceri. La o cifră de afaceri de 1 milion de euro, costul digitalizării se ridică undeva la 50 de mii de euro. O sumă care poate părea mare, dar e o investiție care se amortizează în aproximativ 2-3 ani și aduce beneficiile menționate anterior.
Există și fonduri pentru digitalizarea afacerii. Astfel, costurile devine mai accesibile, iar business-ul tău se poate bucura de o digitalizare cât mai calitativă.
Mai multe despre digitalizare
Suntem aici pentru voi cu aim multe metode de digitalizare, mai multe informații despre acest proces și mai multe informații utile pentru afacerea ta: www.startechteam.ro | welcome@startechteam.ro