CUPRINS
-
Multitasking și productivitatea
-
Funcția creierului în multitasking
-
Cum să renunți la acest obicei
Multitasking-ul pare o modalitate excelentă de a face multe deodată, dar cercetările au arătat că creierul nostru nu este nici pe departe atât de bun în a gestiona sarcini multiple pe cât ne place să credem. De fapt, unele cercetări sugerează că multitasking-ul vă poate împiedica productivitatea, reducându-vă înțelegerea, atenția și performanța generală.
Ce face ca multitasking-ul să fie un astfel de ucigaș al productivității? Poate părea că realizați mai multe lucruri în același timp, dar ceea ce faceți cu adevărat este să vă mutați rapid atenția și concentrarea de la un lucru la altul. Trecerea de la o sarcină la alta poate provoca blocaje mentale care vă pot încetini activitatea și performanțele generale.
Ce este multitasking-ul?
- Lucrul la două sau mai multe sarcini simultan
- Trecerea înainte și înapoi de la un lucru la altul
- Efectuarea unui număr de sarcini în succesiune rapidă
Cum multitasking-ul împiedică productivitatea
Multitasking-ul are un impact serios asupra productivității. Creierul nostru nu are capacitatea de a îndeplini mai multe sarcini în același timp. În momentele în care credem că facem mai multe sarcini, cel mai probabil doar trecem rapid de la o sarcină la alta. Concentrarea pe o singură sarcină este o abordare mult mai eficientă din mai multe motive.
Multitasking-ul distrage atenția
Multe cercetări sugerează că persoanele care sunt adeptele multitasking-ului sunt mai distrase și pot avea probleme în a-și concentra atenția chiar și atunci când nu lucrează la mai multe sarcini simultan.
Multitasking-ul vă încetinește
Deși poate părea contrar credinței populare, avem tendința de a lucra mai lent și mai puțin eficient atunci când facem mai multe sarcini. Multitasking-ul se referă la ceea ce psihologii numesc „costuri de schimbare a sarcinilor” sau efectele negative care vin din trecerea de la o sarcină la alta. Ne confruntăm cu costuri de schimbare a sarcinilor (cum ar fi un ritm de lucru mai lent) din cauza cererii mentale crescute care este asociată cu săritul de la un lucru la altul.
Schimbarea focalizării ne împiedică, de asemenea, să ne bazăm pe comportamente automate pentru a finaliza sarcinile rapid. Când suntem concentrați pe o singură sarcină pe care am mai făcut-o înainte, putem lucra pe „pilot automat”, lucru care eliberează resurse mentale. Comutarea înainte și înapoi ocolește acest proces și, ca urmare, avem tendința de a lucra mai încet.
Multitasking-ul afectează funcția executivă
Multitasking-ul este gestionat de funcțiile executive din creier. Acestea controlează și gestionează procesele cognitive și determină cum, când și în ce ordine sunt efectuate anumite sarcini. Există două etape în procesul de control executiv:
- Schimbarea obiectivelor : Decizia de a face un lucru în loc de altul
- Activare reguli : schimbarea de la regulile pentru sarcina anterioară la regulile pentru noua sarcină
Trecerea prin aceste etape poate adăuga doar câteva zecimi de secundă, dar poate începe să se adune atunci când oamenii schimbă în mod repetat înainte și înapoi.
Acest lucru ar putea să nu pare mare lucru atunci când împăturiți rufele și vă uitați la televizor în același timp. Cu toate acestea, dacă angajații dintr-o companie nu sunt pregătiți pentru sarcini foarte complicate sau nu fac față stresului si au situații în care siguranța sau productivitatea sunt importante, chiar și perioadele scurte de timp se pot dovedi critice.
Pentru companiile mici și mijlocii care se axează pe mai mulți angajați care să ocupe mai multe posturi, în speciale cele ce implică securitatea datelor, o astfel de abordare este extrem de dăunătoare pentru binele întregii companii. Apelați la un audit IT gratuit, pentru a externaliza o parte dintre aceste sarcini solicitante.
Multitaskerii fac greșeli mai des
Multitasking-ul vă poate reduce performanța și vă poate face mai predispus la greșeli. De asemenea, angajații care sunt nevoiți să facă multitasking au șanse de peste 70% de a produce daune companiei și de a face greșeli, dacă sunt solicitați de mai multe sarcini în același timp.
Funcția creierului în multitasking
A face mai multe lucruri diferite simultan poate afecta capacitatea cognitivă , chiar și pentru persoanele care fac mai multe sarcini în mod frecvent. De fapt, cercetările sugerează că oamenii tind să-și supraestimeze capacitatea de a face mai multe sarcini, iar persoanelor care se angajează cel mai frecvent în acest obicei le lipsesc adesea abilitățile necesare pentru a fi eficienți în acest lucru.
Cei care fac multitasking in mod frecvent, tind să manifeste mai multă impulsivitate decât colegii lor și ar putea fi mai probabil să minimizeze posibilele riscuri asociate cu abordarea mai multor lucruri simultan. De asemenea, par să arate un nivel mai scăzut de control executiv și sunt adesea distrași cu ușurință.
Resursele cognitive limitate sunt implicate în acest fenomen. Mai multe rețele din creier interacționează pentru a ne ghida comportamentul ori de câte ori ne propunem să îndeplinim o sarcină. Acest comportament include:
- Stabilirea unui obiectiv
- Identificarea informațiilor de care avem nevoie pentru a le realiza
- Ignorarea distragerilor irelevante
Când încercăm să ne angajăm în acest proces pentru mai multe sarcini simultan, acest lucru poate duce la erori cognitive. S-ar putea să nu reușim să ignorăm informațiile irelevante, de exemplu, ceea ce ar duce la mai multă distragere a atenției.
Multitasking media
Unele cercetări sugerează că oamenii care se angajează în multitasking media (folosind mai multe forme de media sau tip de tehnologie simultan) ar putea fi mai buni în integrarea informațiilor vizuale și auditive.
Studiu:
Într-un studiu, participanții cu vârste cuprinse între 19 și 38 de ani au fost rugați să completeze chestionare cu privire la utilizarea lor media. Participanții au finalizat apoi o sarcină de căutare vizuală cât și fără sunet pentru a indica când un articol și-a schimbat culoarea.
Cei care nu practică multitasking in mod frecvent au avut rezultate mai bune la căutare atunci când sunetul a fost prezentat, ceea ce indică faptul că au fost mai abili în integrarea celor două surse de informații senzoriale. Pe de alta parte, cei ce practica multitasking-ul in mod frecvent au avut rezultate mai slabe decât multitaskerii incepatori când sunetul nu era prezent.
Intrerupe obiceiul multitasking-ului
Dacă simțiți că multitasking-ul vă afectează negativ viața, este posibil să faceți unele schimbări care vă vor crește productivitatea și eficiența. Data viitoare când veți face mai multe sarcini, faceți o evaluare rapidă a diferitelor lucruri pe care încercați să le realizați. Apoi, determinați pe ce sarcină trebuie să vă concentrați mai întâi. Încercați să:
- Limitați numărul de lucruri la care lucrați la o singură sarcină . Dacă trebuie să lucrați la mai multe lucruri simultan, încercați cateva mecanisme de automatizare.
- Utilizați „regula celor 20 de minute”. În loc să comutați constant între sarcini, încercați să vă dedicați pe deplin atenția unei sarcini timp de 20 de minute înainte de a trece la cealaltă.
- Grupați-vă sarcinile . Dacă întâmpinați probleme în a rezista nevoii de a vă verifica e-mailul sau de a vă angaja într-o altă sarcină care vă distrage atenția, programați o oră stabilită în cele 24 de ore pentru a o rezolva. Prin gruparea unor sarcini similare și stabilirea unui timp pentru a le gestiona, vă puteți elibera mintea pentru a vă concentra asupra altceva.
- Limitați distracția . Acest lucru poate însemna să căutați un loc mai liniștit pentru a lucra, să vă opriți telefonul și să dezactivați notificările și alarmele.
- Practicați atenția . Adăugarea atenției în rutina zilnică vă poate ajuta să observați momentele în care faceți mai multe sarcini. Acest lucru vă poate îmbunătăți, de asemenea, capacitatea de a vă concentra și de a acorda atenție unui singur lucru la un moment dat.
- Externalizarea IT: Unele dintre cele mai solicitante departamente din interiorul companiei îl reprezintă, departamentul IT. Serviciile de externalizare IT vă scutesc angajații de stres suplimentar și îi ajuta să se concetreze pe lucrurile care cu adevărat fac diferența în interiorul companiei. Ei sunt cei care cunosc cel mai bine plusurile și minusurile organizației, iar sarcinile mărunte nu fac decât să le ocupe timp prețios și să-i obosească fară a avea rezultate excelente.