Sustenabilitatea este un concept prezent în aproape orice aspect al vieților noastre. Fie că este vorba despre paharele reutilizabile din care ne bem cafeaua sau de energiile regenerabile care ne alimentează locuințele, practicile și politicile sustenabile reprezintă acum un standard de aur.
Sustenabilitatea afacerii – ce înseamnă?
Dacă te-ai întrebat până acum ce înseamnă sustenabilitate în afaceri, aici vei găsi răspunsul mult așteptat. Ei bine, un business sustenabil este acela în care preocuparea pentru mediul înconjurător, profitabilitatea și angajamentul social față de oameni și de comunitate sunt în totală armonie. Să conduci un astfel de business înseamnă să te folosești de resursele proprii, pentru a reduce orice impact negativ asupra naturii sau, cel puțin, să îl minimizezi pe cât de mult posibil.
Conceptul de afacere sustenabila poate fi explicat ca „a face mai mult cu mai puțin”. Astfel, vei avea nevoie de un plan de afaceri care să maximizeze efectele pozitive ale activității tale și să minimizeze impactul negativ asupra mediului și oamenilor. Acest lucru se poate dovedi o practică destul de complicată, pentru că nu presupune doar respectarea unor legi și reglementari. Este necesar ca antreprenorii să își asume responsabilitatea pentru o dezvoltare durabilă. Ea este concepută pentru a răspunde nevoilor actuale ale economiei.
Cum aplicăm sustenabilitatea în afaceri?
În raportul nostru recent, 67% dintre companiile care au participat la sondaj au declarat că lucrează la îmbunătățirea sustenabilității lor, iar aproape toate companiile cu peste 50 de angajați investesc acum în practici sustenabile.
Însă, în timp ce multe companii din Europa fac eforturi pentru a deveni “verzi”, cum arată de fapt sustenabilitatea în contextul unei afaceri mici?
Dacă nu ești sigur, nu te îngrijora. Te îndrumăm cu ajutorul unui ghid rapid despre ceea ce înseamnă sustenabilitatea pentru o afacere mică, de ce contează și cum poți începe.
Deci, ce înseamnă de fapt sustenabilitatea (pentru o firmă mică)?
Datorită naturii sale complexe, sustenabilitatea înseamnă lucruri diferite pentru oameni diferiți. Și devine mai complicată atunci când este aplicată în domeniul afacerilor. În mare parte, acest lucru se datorează faptului că sustenabilitatea poate lua multe forme diferite.
De la folosirea furnizorilor locali sau orientați pe sustenabilitate, la folosirea ambalajelor din materiale reciclate, sustenabilitatea este un concept cu formă schimbătoare în practică, neexistând două companii care urmează neapărat aceleași politici și practici.
Potrivit Harvard Business School (HBS), sustenabilitatea în afaceri se referă la „a face afaceri fără a avea un impact negativ asupra mediului înconjurător, comunității sau societății per total”. În mod mai specific, HBS consideră că sustenabilitatea în afaceri se împarte în două mari categorii: efectul pe care afacerile îl au asupra mediului înconjurător și efectul pe care afacerile îl au asupra societății.
În cele din urmă, obiectivul oricărei politici de sustenabilitate este să producă un impact pozitiv într-unul sau în ambele domenii.
De ce afacerile sustenabile contează?
Deși sustenabilitatea a fost un aspect mult mai mic al peisajului de business în deceniile trecute în general, problema schimbărilor climatice a împins politica de sustenabilitate în linia întâi a planului.
Odată cu publicarea recentă a Raportului privind schimbările climatice IPPC al Organizației Națiunilor Unite, amenințarea pe care încălzirea globală o reprezintă pentru planeta noastră nu a fost niciodată mai clară, iar oamenii de știință și liderii mondiali afirmă că umanitatea nu mai poate sta pasivă în fața acestei schimbări imense.
Discuția despre schimbările climatice a ajuns la punctul culminant în cadrul Conferinței părților de anul acesta cunoscută de asemenea sub denumirea de COP26, unde lideri mondiali și oameni de știință de top s-au întâlnit în Glasgow pentru a negocia și a cădea (în mod încurajator) de acord în privința obiectivelor globale de sustenabilitate. Și, deși acesta poate părea un eveniment care se aplică doar jucătorilor de la nivel internațional, COP26 va stabili atitudinea globală privind schimbările climatice pentru deceniile următoare.
Prin urmare, este datoria tuturor, de la cetățeni, la afaceri mici și guverne, să contribuie și să își stabilească obiective înalte pentru a deveni verzi.
De fapt, în contextul afacerilor mici, stabilirea unui plan sustenabil poate fi benefică nu numai pentru mediul înconjurător, ci și pentru companie.
Cum să începi?
Cu tonul dat de COP26 și publicarea celui mai recent raport ONU, de unde ar trebui să înceapă afacerile mici dacă vor să devină mai sustenabile?
Iată câteva sfaturi despre cum îți poți începe călătoria spre a deveni o afacere mai verde.
- Întocmirea unui plan de afaceri privind sustenabilitatea (BSP)– stabilirea unui plan de acțiune este întotdeauna un bun punct de pornire. Același lucru este valabil pentru investiții mai mari în practici sustenabile. Un BSP poate ajuta la furnizarea direcției de care are nevoie afacerea ta pentru a crea sustenabilitate în mediul înconjurător și în societate. În plus, dezvoltarea unui BSP îți va consolida și cunoștințele despre sustenabilitate, plasându-te pe tine și compania ta într-o poziție mai bună, pentru a avea un impact pozitiv asupra lumii din jurul tău.
- Stabilirea obiectivelor– Cu un plan pregătit, adăugarea de obiective ambițioase te poate ajuta să calibrezi progresul afacerii tale spre a deveni o afacere mai sustenabilă. În plus, aceste obiective reprezintă un mod excelent prin care le poți arăta clienților intențiile tale verzi, consumatorii moderni căutând în permanență afaceri care desfășoară un program sustenabil.
Însă obiectivele tale de dezvoltare a sustenabilității (SDG) nu trebuie să se ridice la nivelul stabilit de companii multinaționale sau guverne. Nicio companie nu seamănă cu alta, ceea ce înseamnă că obiectivele tale SDG nu vor fi neapărat identice cu cele ale unei alte companii. Stabilirea de obiective realizabile, cum ar fi consumul redus de plastic al companiei cu un anumit procent, este esențială pentru succesul sustenabil.
În sfârșit, este important să recunoaștem că a fi sustenabil nu este atât de ușor precum pare, mai ales pentru o afacere mică.
Trecerea la o afacere verde nu înseamnă că trebuie să investești totul în acest proces. Deși este excelent să generezi sustenabilitate cât mai mult posibil, știm că măsura în care fiecare afacere poate fi sustenabilă nu este niciodată aceeași.
Deci, fă tot ce poți, indiferent că este vorba de acțiuni mari sau mici. Deoarece orice schimbare este mai bună decât nicio schimbare.