Îți mai amintești cum decurgea o zi înainte de smartphone? Cum se realiza comunicarea sau cum luai legătura cu prietenii sau clienții tăi? Cu siguranță pe atunci nu îți permiteai să-ți abordezi clienții într-o manieră atât de personală cum se întâmplă azi pe rețelele de socializare.
O dată cu ideea de calculator personal sau telefon inteligent și-a făcut introducerea noțiunea de ecosistem mobil. Microprocesoarele și performanța tot mai mare a dispozitivelor a creat o nouă frontieră, una care are nevoie de o apărare din ce în ce mai puternică.
Ce este Digitizarea?
Potrivit Gartner, digitalizarea este utilizarea tehnologiilor digitale pentru a schimba un model de afaceri și de a oferi noi oportunități financiare și de valoare producătoare. Este procesul de migrare către o afacere digitală. În lumea digitalizării, se spune că sunt 3 ere digitale, ele fiind numite după cum urmează: era pre-digitală, era digitală de mijloc și era post-digitale. În prezent ne aflăm la mijloc, între epoca pre-digitală și post-digitală.
Pre-digitală: Această fază a constat în faptul că produsele au fost prezente atât în sfera fizică cât și în cea digitală, existând o paralelă între ele dar fără vreo conexiune. Această fază s-a încheiat în momentul în care produsele fizice au devenit complet digitale.
Era digitală de mijloc: În această fază, digitalul este acceptat de marea majoritate dar societatea nu este complet acaparată.
Postdigitală: Aceasta este în cazul în care conceptul de digital nu va fi conștientizat, acesta va fi asemeni aerului, civilizația va fi într-o perfectă armonie cu sfera digitală.
Digitalizarea este prezentă în absolut orice interacțiune înclusiv în cea de afaceri precum și în toate industriile, ea influentând modul în care ne desfășurăm activitatea.
Impactul digitalizarii
Într-un studiu recent publicat de McKinsey, s-a demonstrat faptul că digitalizarea s-a infiltrat în aproape 38% din industriile cheie. Acest rezultat subliniază faptul că aceste companii, care țin pasul cu inovarea au de trei ori mai multe șanse de a genera o creștere semnificativă a profiturilor față de concurență.
Ce industrii sunt în plină schimbare?
Retail
Doar să ne gândim cum a evoluat termenul de „shopping”. Dacă acum mulți ani singurul mod de a cumpăra produsul mult dorit era posibil doar prin lungi plimbări prin magazine, acum totul a luat o cu totul altă formă. Cupoanele de reduceri din ziar sunt tot mai rare, Black Friday, cadourile de Crăciun sau cele de Paște se pot achiziționa mult mai simplu: de pe o canapea de acasă sau chiar în drum spre serviciu. Digitalizarea a schimbat modul în care privim produsele, ba chiar și frecvența cu care alegem să cumpărăm anumite produse, a schimbat chiar și termenul de magazin. Conform unui sondaj realizat de comScore în 2016, 51% din achiziții sunt online, comparativ cu 48% în 2015 și 47% în 2014. Trebuie să mai precizăm că 44% dintre aceste cumpărători au făcut acest lucru de la smartphone-ul lor, comparativ cu 41% în 2015.
Atât timp cât afacerile online se dezvoltă în mod continuu există o singură problemă: riscul digital.
Nu trebuie să ne surprindă faptul că 53% din fraudele din sfera de retail din Marea Britanie au la bază atacurile cibernetice, iar din această cauza neliniștea este tot mai mare când vine vorba de păstrarea în condiții de siguranță a datelor clienților. Nu este de mirare că securitatea cibernetică a devenit o prioritate pentru companii. La începutul acestui an, firma britanică Wonga a fost victima unei breșe de securitate, care a afectat aproximativ 245.000 de clienți. Din păcate, frecvența, amploarea și gravitatea atacurilor cibernetice asupra sectorului de retail este în creștere.
Finante
Întregul concept de serviciu bancar s-a schimbat o dată cu introducerea ideii de digitalizare. Potrivit Forbes, în următorul deceniu ne putem aștepta să vedem că mai mult de jumatate din bănciile americane se închid. De ce? Deoarece tot mai mulți clienți preferă să facă tranzacții sau să plătească diverse utilități folosind telefonul mobil. Forbes a remarcat în continuare, că există 25 de milioane de americani care folosesc serviciile bancare prin intermediul dispozitivelor smart. Doar Marea Britanie este de așteptat ca până la sfârșitul anului să se închidă 525 de bănci.
Nu doar industria de Retail este în pericol când vine vorba de securitatea cibernetică și tranzacțiile online pot fi ținta unui hacker. Să nu uităm de atacul NotPetia din acest an, când am văzut diverse bănci din Ucraina paralizate de virus. Banca Națională a Ucrainei a susținut că are de-a face cu un virus necunoscut și că mai multe dintre băncile lor au fost afectate, precum și alte instituțiile financiare.
Există și alte scenarii care ar putea fi posibile. Cum ar fi, lansarea unei aplicații mobile rău intenționate de către un hacker, identică cu aplicația unei bănci, dar și trimiterea de email-uri de tip phishing în numele unei instituții bancare.
Solutii IT pentru succesul afacerii tale.
Cere oferta!